postac.png

 

zdz.png

indeks1.png

3w1.png

Om32061.png

 

  Hitec-logo.png


pbs.png

       

 

 Nowy plan, budowa Turbo Ravena. Jakiś czas temu kupiłem dwa Turbo Raveny o rozpiętości 2,7m. i tak naprawdę przeleżały trochę ponieważ nie miałem natchnienia .

 

 

Lecz ostatnio zniosłem jednego do garażu i zaczął się problem ,jaki zamontować silnik . Turbina nigdy mnie nie podniecała więc raczej odpada, pięknie pasowałby jednocylindrowy motor o pojemności 80cc . Zmieściłby się w bardzo wąskim kadłubie i zachowałbym piękną sylwetkę. Ale nie w wygladzie zabawa a do modeli o rozpiętości 2,7m. zaleca się silniki od 100cc do 120cc ,więc nie pozostaje mi nic innego jak włączyć frezika i wyborować otwory na cylindry .

Wreszcie przyjechał silnik , zamówiłem JC 120cc . Docieraliśmy jakiś czas temu taki sam motor kolegi Piotrka i spodobał mi się , pozostało tylko zamówić.

 

 

Pierwsze cięcia ,Na szczęście wybrałem gorszy kadłub ,w razie gdyby cos poszło nie tak będzie mniej boleć . 

 

 

Muszę wyrysować linię cięcia i .............    

 

 

Wklejona wręga silnika schnie więc jest czas na zamontowanie serw w skrzydłach i sterach wysokości , stery wysokości maja dość duże lotki i wyszły mi nawet mega wychyły.

 

 

Wręga wylaminowana . Silnik przykręcony czas na następne przymiarki .Pozostałoby wykombinować miejsce na  aparat zapłonowy , serwo gazu i zbiornik paliwa .

  

 

Cylindry nie wystają za bardzo z kadłuba i trochę martwię się o ich chłodzenie . Osłona silnika  nie jest za duża ,a i tak czeka ją spotkanie z szlifierką Kilka nacięć ,trochę balsy i udało się zrobić porządne kanały dolotowe.

  

 

Teraz urodził się nowy problem . W zasadzie błahy . Jeden z cylindrów jest bardziej schowany i cofnięty ,w przypadku boksera to normalka ale strasznie drażni mnie brak symetrii i chyba czeka mnie wylaminowanie dwóch równych osłonek na cylindry.

 

 

Popełniłem błąd przy ustaleniu środka ciężkości i muszę go powiesić jeszcze raz .

    

 

Zrobiłem mocowanie do zbiornika o pojemności 1 l.  , paliwa powinno starczyć  spokojnie na 12 min. lotu.

 

 

Raven wreszcie stanął na kołach , serwa ogonowe wkręcone i podłączone a linki skrzyżowane i zaciśnięte. Na gazie zastosowałem serwo Hitec HS7235 ma 3,6kg. i prędkość sec/60": 0,09  przy 6V także podłączone i wyregulowane . Aparat zapłonowy zasila  pakiet Li-Ion 2600mAh i oczywiście dla bezpieczeństwa elektroniczny wyłącznik zapłonu Power-box . Zasilanie modelu to 2x Li-Ion 5200mAh 7,4V  i wstawiłem MAX BEC obniżający napięcie do 6V .MAX BEC posiada włącznik zasilania oraz dwa osobne wejścia na pakiety zasilające i wskaźnik napięcia. Stery wysokości są dość duże więc użyłem po jednym Hitec HS 7955TG  24kg. przy 6V . Pozostało mi jeszcze przykręcić osłonę silnika i nagwintować talerz kołpaka aby go przykręcić  . A już nie mogę się doczekać  docierania .

 

 

17,02,2013 Niedziela, troszkę polataliśmy a przy okazji docierałem Ravena. Wypaliłem dwa litrowe zbiorniki paliwa ,jeszcze drobna regulacja i może za tydzień jak pogoda dopisze dojdzie do oblotów .

 

 

Wreszcie oblatałem Turbo Ravena. Ravenem lata się świetnie jak model klasy F3M ,szybkie i bardzo niskie przeloty nad ziemią są niewiarygodnie  łatwe . Najczęściej trzeba się sporo napracować by przelot był równy i bezpieczny , a tu pełen szacun.  Próbowałem też troszkę latania harrierem i było bardzo dobrze dopóki silnik nie dał znać że jest na dotarciu i przelany . Myślę że ten dzień zaliczymy do bardzo udanych.

 

 

 Drugi dzień mimo silnego wiatru bardzo stabilny w zawisie . Filmik    Kliknij 

 

 

Trzeci dzień prób . Krzywa gazu ustawiona , model lata świetnie więc zasłużył na jakiś lakierek. Filmik    Kliknij 

 

 

Czas najwyższy pomyśleć o lakierze.Kadłub miał kilka odprysków i niedociągnięć ale to nic takiego,Odrobina szpachlówki plus papier wodny i gotowe Podejrzałem kilka ciekawych wzorów malowania w internecie .Ciekawe jak wyjdzie 

  

 

I kolor nadany .